Rectificatie

In een vorig artikel schreven we over de activiteiten van Vluchtelingenwerk. Daarin is een storende fout geslopen.
We schreven dat inburgeraars 2 uur per week taalles krijgen.

Dat moet echter 3 dagdelen per week zijn.

Een werkbezoek aan de Voedselbank, we waren onder de indruk…

In het kader van gemeentelijk beleid over bestaanszekerheid heeft de Adviesraad Sociaal Domein in november een werkbezoek gebracht bij de voedselbank in Tilburg. Wij kijken niet alleen naar de papieren werkelijkheid van de politiek en het gemeentelijk apparaat, maar we nemen ook graag een kijkje in de praktijk. Dat spreekt vaak meer dan stevige beleidsstukken.
Beleid en praktijk
De gemeente Oisterwijk heeft de ambitie uitgesproken te streven naar bestaanszekerheid voor al haar inwoners. Daarom is er over dit onderwerp allerlei beleid geformuleerd, regelingen in werking gesteld en hebben verschillende organisaties een rol in bestrijding van armoede en kans-ongelijkheid. De Stichting Tilburgse Voedselbank krijgt subsidie van de gemeente Oisterwijk en zet zich niet alleen in voor huishoudens in Tilburg, maar o.a. ook voor inwoners van Oisterwijk, die om wat voor reden dan ook in financiële problemen zijn gekomen en daardoor geen voedsel meer kunnen kopen. Voedsel dat niet meer verkocht wordt maar nog wel voor consumptie geschikt is, wordt via 4 winkels of uitgiftepunten in Tilburg, Goirle, Oisterwijk en Hilvarenbeek ter beschikking gesteld aan mensen die dit nodig hebben. Momenteel zijn 690 huishoudens als klant geregistreerd bij de voedselbank, waarvan 617 klanten uit Tilburg en 73 uit de regio waarvan 24 huishoudens uit de gemeente Oisterwijk.


”Geen pakket zonder traject”
De voedselbank is een prachtig concept dat ooit werd opgezet door Clara en Sjaak Sies in Rotterdam, maar in onze regio zijn we beter bekend met Pater Poels. Het is begrijpelijk dat armoede gepaard gaat met allerlei onderliggende problematiek en dat bredere aanpak noodzakelijk is om uiteindelijk weer zelfredzaam te worden. Daarom wordt samengewerkt met verschillende hulpverleningsinstanties, zoals schuldhulpverlening, maatschappelijk werk, of verslavingszorg. De maximale termijn van voedselhulp is vastgesteld op 3 jaar, maar door de combinatie met hulpverlening is het vaak na 1 jaar al niet meer nodig.
Duurzaamheid en middelen
Het primaire doel van de voedselbank is om directe voedselhulp te bieden aan de armste mensen, maar goed om te realiseren dat op deze manier ook verspilling van voedsel wordt voorkomen. Er zijn verschillende manieren waarop de voedselbank levensmiddelen en non-food artikelen krijgt voor haar klanten. Het betreft donaties van multinationals zoals Unilever, HAK, Douwe Egberts, Sligro, Makro of Bol. Maar ook supermarkten zoals AH, Jumbo, Aldi of Lidl. En niet te vergeten de plaatselijke winkeliers waaronder bakkers en particulieren.


Voor elkaar en door elkaar
Men werkt in Tilburg aan de Kapitein Hatterasstraat niet alleen als winkel en voedselbank voor inwoners, maar ook als distributiebedrijf voor 30 andere voedselbanken in Brabant en Zeeland. Alle ASD-leden waren flink onder de indruk van het werkbezoek aan de Tilburgse Voedselbank, waarvoor veel dank aan Hans Coninx voor de rondleiding. We zagen een grote goed geoliede organisatie waar alle werkzaamheden door 170 vrijwilligers uitgevoerd worden. In de winkel, in de ICT of administratie. In de logistiek, vervoer of magazijn. In de werving, in crowdfunding, in ….. etc.  Vele handen die op deze manier een steentje bijdragen aan de belangrijke missie van de voedselbank! Goed dat ook de gemeente Oisterwijk in subsidie een steentje bijdraagt. Want ook al betreft het hier misschien een relatief klein aantal inwoners; de voedselbank is van groot belang om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien.
Meer informatie
Een artikel van 565 woorden is natuurlijk niet toereikend om alle informatie te delen. Voor wie het nodig heeft; voor wie meer wil weten; voor wie eventueel vrijwilliger wil worden… neem een kijkje op de website! https://www.tilburgsevoedselbank.nl/



Vluchtelingenwerk in Oisterwijk, een hele uitdaging…

Statushouders zijn asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen. Dat brengt voor hen rechten met zich mee, bijvoorbeeld op woonruimte, maar ook een inburgeringsplicht. Want het is de bedoeling dat zij volwaardig gaan meedoen in de Nederlandse samenleving. Dat lukt niet zonder intensieve en deskundige hulp. In de gemeente Oisterwijk speelt het Sociaal Maatschappelijke Team van Vluchtelingenwerk Nederland een belangrijke rol. De Adviesraad Sociaal Domein heeft het team opgezocht om te horen hoe…

Wij zijn zeer gastvrij ontvangen door Farah en Akram, de twee vaste medewerkers van het team, dat daarnaast 26 enthousiaste vrijwilligers kent.
Het vinden van woonruimte in de gemeente is moeilijk. Dat geldt ook voor statushouders. Zij staan lang op de wachtlijst en houden daarmee plekken bezet in het Asielcentrum, dat daardoor volloopt. Statushouders aan wie woonruimte is toegewezen (zo’n vijftig per jaar) staan voor een grote opgave. Op dat moment kunnen ze meestal nog nauwelijks Nederlands spreken, lezen en schrijven. Ze hebben ook nog geen sociaal netwerk dat hen kan helpen. Tegelijkertijd moeten ze veel in korte tijd regelen: contracten met de verhuurder, energieleveranciers en telefoon provider, zorgverzekering, huisarts, de inrichting van de woning etc. Het is ook belangrijk dat de statushouders goed contacten ontwikkelen met buren en overige wijkbewoners. Zo wordt voorkomen dat wederzijds verkeerde beelden en verwachtingen ontstaan.
Voor ondersteuning kunnen ze een beroep doen op het team, dat hen bij deze praktische zaken helpt waar dat nodig is. In deze fase lopen statushouders het risico schulden op te bouwen. Het team overlegt dan met de gemeente, die goed meedenkt en maatwerk wil en kan leveren.


De maatschappelijke ondersteuning van het team duurt één jaar, in de vorm van drie maanden coaching en negen maanden begeleiding. Het gaat meestal om hulp bij praktische zaken en integratie in de wijk. Ook na dit jaar kunnen statushouders voor hulp bij het team aankloppen. Waar nodig wordt samengewerkt met het Loket Wegwijs. De resultaten van de ondersteuning zijn goed, maar hangen ook van af het eigen initiatief en motivatie van de statushouder. Statushouders die al langer in Nederland wonen en werken dienen graag als voorbeeld en rolmodel voor diegenen die na hen komen.
Statushouders worden verplicht een taalcursus te volgen. Farah en Akram leggen uit dat de resultaten daarvan tegenvallen. Lang niet alle statushouders maken alle examens op tijd en de slagingspercentages zijn laag. Dat komt niet doordat de opleidingsinstituten hun werk niet doen of statushouders niet hun best doen. Wat niet helpt is dat de resultaten van de taalcursussen tegenvallen. Dit mede door het beperkte aantal lesuren dat wordt aangeboden: twee uur per week is echt te weinig. Landen die meer lesuren aanbieden – zoals Duitsland doet – doen het veel beter.
Aan het eind van het gesprek complimenteren de leden van de ASD het team met de betrokken en professionele werkwijze en behandeling.
Het Sociaal Maatschappelijke Team van Vluchtelingenwerk heeft een wekelijks inloopspreekuur op dinsdag voor hulpverlening, waarbij men 2 dagen in Oisterwijk bereikbaar is en 2 dagen in Haaren. Ook is er veelvuldig overleg met de medewerkers van Wegwijs.

Advertentie Nieuwsklok

Aan Alle politieke partijen in de gemeente Oisterwijk…

Op 18 maart 2026 worden ook in Oisterwijk verkiezingen gehouden voor de gemeenteraad. Daarom heeft de Adviesraad Sociaal Domein alle politieke partijen een brief gestuurd waarin aandacht wordt gevraagd voor ontwikkelingen in het sociaal domein in de komende jaren. De adviesraad stelt de partijen voor in hun verkiezingsprogramma aandacht te besteden aan deze ontwikkelingen. Op die manier kunnen inwoners zien waar de partijen inhoudelijk voor staan en daarop hun stem bepalen. In dit artikel wordt ingegaan op de brief van de adviesraad.

Aandacht voor ontwikkelingen in het sociaal domein en verkiezingen
De Adviesraad Sociaal Domein Oisterwijk (ASD) is ingesteld om het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd en ongevraagd te adviseren over beleidsvoorstellen binnen het sociaal domein.
Met het oog op de verkiezingen voor de gemeenteraad op 18 maart 2026, wil de ASD een aantal belangrijke ontwikkelingen in het sociaal domein onder uw aandacht brengen. Deze zullen in de komende raadsperiode op uw pad komen en daarom adviseren wij u hiermee rekening te houden in uw programma voor de komende verkiezingen.

1.  Demografische ontwikkelingen
De samenleving verandert in snel tempo. Het aantal inwoners groeit door natuurlijke aan­ was, migratie en omdat mensen gemiddeld langer leven. In relatie hiermee neemt de vraag naar zorg in gelijke mate toe. Deze ontwikkeling is ook van toepassing op de bevolking in onze gemeente.
Tegelijkertijd is er sprake van ontgroening. Het aantal mensen dat in de zorg werkt is daarom onvoldoende om de vraag naar zorg te beantwoorden. Het verschil tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor de zorg zal de komende jaren alleen maar sterker worden.
Afgezien van dit zorginfarct en afgezien van de stijgende kosten in de zorg, blijkt uit landelijke experimenten dat de kwaliteit van leven stijgt bij toenemende zelfredzaamheid en -zorg, en samenredzaamheid en -zorg. Het is daarom belangrijk dat de gemeente Oisterwijk voorwaarden creëert waardoor inwoners die verantwoordelijkheid kunnen nemen. Het stimuleren van actieve buurten, buurtopbouwwerk, ondersteunen van vrijwilligers­ werk en mantelzorg, het creëren van ontmoetingsplekken et cetera zijn essentieel om de kwaliteit van leven te borgen en de Wmo betaalbaar te houden.
In relatie hiermee zijn voor de komende raadsperiode de volgende vragen van belang. Wilt u de lokale wet- en regelgeving aanpassen en investeren in een meer evenwichtige samenlevingsopbouw in wijken en de buurten? Wilt u vrijwilligerswerk stimuleren zodat verenigingen en instellingen hun goede werk kunnen blijven doen? Wilt u investeren in de uitbreiding van ondersteuning van mantelzorg als voorwaarde voor haalbare zorg?

2. Jeugd en jeugdhulp
Gelukkig gaat het met veel jongeren goed. Maar helaas gaat het met een toenemend aantal minder goed. De afgelopen jaren is de vraag naar jeugdzorg landelijk gestegen van 8,5% in 2015 naar ruim 14% in 2025. Micha de Winter (emeritus-hoogleraar pedagogiek) geeft hiervoor de volgende verklaringen:

  • De samenleving geeft meer prikkels en verleidingen voor jongeren;
  • Door complexere problemen en verbeterde diagnostiek is er meer behoefte aan professionele expertise;We vergroten diagnoses en problemen uit; we zijn steeds beter in het duiden van wat niet goed gaat;
  • Jongeren lijken steeds minder terecht te kunnen in de directe sociale omgeving zoals familie, leraren, trainers;
  • Succesverhalen op sociale media leiden tot overspannen idealen.

    Op inhoudelijke gronden en om de kosten beheersbaar te houden is het versterken van preventie en directe begeleiding van jongeren in buurten en op scholen nodig. Versterken van leerlingbegeleiding, (school-)maatschappelijk werk, opvoedingsondersteuning, normalisering, buurtgezinnen en preventie zijn dringend noodzakelijk om de opvoedingskwaliteit te verbeteren, om exclusie van jeugd te voorkomen en de kosten te beheersen.
    Voor de komende raadsperiode is dan ook de vraag of u middelen wilt reserveren voor preventie en directe begeleiding van jongeren. Deze investering zal naar verwachting meer dan gecompenseerd worden door lagere kosten voor jeugdhulp.

    3.  Woningmarkt
    De wachttijden voor sociale huurwoningen zijn lang en koopwoningen zijn voor starters niet te betalen. Jeugdigen wonen noodgedwongen langer bij hun ouders. De doorstroming vanuit het AZC stokt. Veel ouderen zoeken tevergeefs naar een levensloopbestendige woning en het aantal eenpersoonshuishoudens groeit. Een passend antwoord op deze situatie is tot heden niet gevonden.
    Sterke sturing op sociale en kleinschalige woningbouw is noodzakelijk. Dit vraagt om politieke moed tegenover ‘het geweld’ van de bouwmarkt. Voor de komende raadsperiode is de vraag of u bereid bent om deze handschoen op te pakken.

    4. Stel de inwoner centraal
    Veel inwoners hebben niet het gevoel dat de (lokale) overheid zich bekommert om hun problemen. Het vertrouwen van de inwoners in de overheid neemt af. De gemeente Oisterwijk heeft stappen gezet om dat vertrouwen te herstellen. In alle kernen zijn projecten uitgevoerd waarbij bewoners kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden voor de ontwikkeling van hun kern. Dat zijn belangrijke eerste stappen maar in een aantal gemeenten, ook in de regio, zijn verdergaande initiatieven genomen.
    Denk hierbij aan het instellen van een burgerberaad, het uitvoeren van projecten zoals ‘van ik naar wij’ en het mogelijk maken om buurtinitiatieven te verwezenlijken. Ook dit vraagt om politieke moed. Bent u bereid hieraan in de komende raadsperiode uitvoering te geven?

    Tot slot
    De ASD heeft niet de pretentie met het bovenstaande een volledig en alomvattend beeld te schetsen van de te verwachten ontwikkelingen in het Sociaal Domein. Onze intentie is vooral u mee te nemen in een aantal ontwikkelingen en u te inspireren tot het maken van politieke keuzes over deze vraagstukken in uw verkiezingsprogramma. Dat geeft inwoners inzicht in de vraag hoe politieke partijen denken over voor hen belangrijke zaken en helpt hen bij het bepalen van hun keuze bij de verkiezingen op 18 maart 2026.
    Indien u vragen en/of opmerkingen hebt n.a.v. deze brief, dan gaan wij daarover graag met u in gesprek. U kunt daarvoor contact met ons opnemen via asd@maildekort.nl

Met vriendelijke groet,

De Adviesraad Sociaal Domein Oisterwijk,
Wil je meer weten over de ASD? Kijk dan op https://asd-oisterwijk.nl

Verantwoording.

De pagina SOCIAAL DOMEIN wordt uitgebracht onder verantwoordelijkheid van de Adviesraad Sociaal Domein Oisterwijk (ASD). De ASD is het officiële adviesorgaan van het College van B&W voor alle beleidsvoornemens en uitvoeringsregelingen die gevolgen hebben voor het sociaal domein van de gemeente.
Organisaties en inwoners die actief zijn in het sociaal domein kunnen informatieve of opiniërende artikelen van maximaal 400 woorden aanbieden.
De redactie van de pagina beslist over plaatsing.
Mailadres: redactie@asd-oisterwijk.nl                                                                                                                                     Website: https://asd-oisterwijk.nl

Senioren zelf aan zet, praat vandaag over morgen……….

De seniorenverenigingen in Haaren, Moergestel en Oisterwijk zijn afgelopen voorjaar gestart met het project ‘Senioren zelf aan zet, praat vandaag over morgen’. Dit project wordt ondersteund vanuit Senioren Brabant-Zeeland en is erop gericht inwoners na te laten denken over hun toekomst. De ASD steunt dit project van harte.

Vanwege de vergrijzing, oplopende zorgkosten, gebrek aan personeel en spanningen op de woningmarkt verandert de samenleving in rap tempo. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de overheid altijd beschikbaar is om inwoners te ondersteunen, dat zorg kan worden verleend als dat nodig is of dat een aangepaste woning beschikbaar is als daaraan behoefte bestaat. Inwoners zijn meer en meer op zichzelf aangewezen. Dat geldt niet alleen voor inwoners die de pensioengerechtigde leeftijd al hebben bereikt, maar ook voor 50+ers. Zij kunnen nu nog maatregelen treffen om bijvoorbeeld een woning te zoeken die levensloopbestendig is.
‘Senioren zelf aan zet’ omvat vier avonden met elk een ander thema.  Deze thema’s zijn:

  • Bewustwording- ontwikkelingen in de samenleving
  • Wonen – verdieping samen met lokale partners
  • Zorg-verdieping samen met lokale partners
  • Gemeente aan het woord

Ontwikkelingen rond vergrijzing en in de zorg hebben zoals opgemerkt gevolgen voor iedereen en niet alleen voor senioren. Over die gevolgen wordt tijdens de verschillende avonden gesproken. Zo staat de tweede avond in het teken van wonen en gaat de derde avond over de zorg. Na inleidingen door deskundigen gaan inwoners met elkaar in gesprek over hun woon- en leefsituatie. Daarbij kunnen zorgen worden gedeeld maar ook creatieve oplossingen besproken. Die kunnen inwoners in een straat met elkaar in de praktijk brengen. Ook op wijk- en buurtniveau kunnen inwoners elkaar op veel manieren ondersteunen.
De laatste avond komt de gemeente aan het woord. Daarbij reageert wethouder Dion Dankers op ontwikkelingen rond vergrijzing en de uitdagingen die daaruit voortkomen op terreinen van wonen en zorg. Ook gaat hij in op wat dit betekent voor het gemeentelijke beleid en de ondersteuning die de gemeente al dan niet kan bieden.
In Haaren zijn alle bijeenkomsten inmiddels gehouden. In Moergestel en Oisterwijk zijn de eerste twee bijeenkomsten voor de zomer gehouden, de laatste twee bijeenkomsten komen na de zomer:

  • In Oisterwijk op 3 september 2025 en 8 oktober 2025 in Tiliander.
  • In Moergestel op 24 september en 15 oktober 2025 in Den Boogaard.
    De bijeenkomsten zijn toegankelijk voor alle inwoners en dus niet alleen voor leden van de seniorenverenigingen.
    Hou de informatie in de Nieuwsklok over deze avonden in de gaten.
    Aanmelding voor deelname aan deze avonden is gewenst.
    Voor Moergestel kan dat via  secretaris.svm@outlook.com en in Oisterwijk via secretaris@seniorenoisterwijk.nl.

  • Mocht je denken ‘ik ben nog jong, het zal mijn tijd wel duren’, realiseer je dan dat ook jou vandaag of morgen iets kan gebeuren waardoor je ineens meer afhankelijk van anderen kunt worden. Het is dus goed om vandaag na te denken over morgen.
    Wil je meer weten over de ASD? Kijk dan op https://asd-oisterwijk.nl

    Verantwoording.

De pagina SOCIAAL DOMEIN wordt uitgebracht onder verantwoordelijkheid van de Adviesraad Sociaal Domein Oisterwijk (ASD). De ASD is het officiële adviesorgaan van het College van B&W voor alle beleidsvoornemens en uitvoeringsregelingen die gevolgen hebben voor het sociaal domein van de gemeente.
Organisaties en inwoners die actief zijn in het sociaal domein kunnen informatieve of opiniërende artikelen van maximaal 400 woorden aanbieden.
De redactie van de pagina beslist over plaatsing.

De wijkregisseur, als verbinder in de buurt………….

Het college van B&W heeft de Adviesraad Sociaal Domein gevraagd advies uit te brengen over de evaluatie van de functie wijkregisseur.
Deze functie heeft als doel activiteiten in wijken en buurten te ondersteunen en initiatieven van inwoners te stimuleren.  Dat doen ze uiteraard samen met inwoners maar ook met organisaties als ContourdeTwern en Farent. De functie is 1,5 jaar geleden ingevoerd voor een proefperiode.
De uitgevoerde evaluatiemoet de basis vormen voor een besluit van de gemeenteraad om de functie te verlengen. De ASD heeft het gevraagde advies onlangs uitgebracht en wijst daarin onder andere op het volgende.


De adviesraad heeft de afgelopen jaren in meerdere adviezen gepleit voor een meer buurtopbouw gerichte aanpak. Het stimuleren en versterken van buurtinitiatieven is belangrijk en wordt nog belangrijker. Informele zorg van familie, kennissen en buren is, gelet op de toenemende zorgkrapte, voorwaarde voor een enigszins normaal menselijk leven. Dat geldt zeker wanneer mensen zorgbehoeftig en/of eenzaam zijn. Actieve buurten zijn bovendien belangrijk voor de samenredzaamheid en de leefbaarheid in het algemeen. Dat geldt vooral in een tijd van onzekerheid zoals over zorg, wonen, inkomen en milieuvraagstukken.
Het gaat bij actieve buurten niet zozeer om wat er gebeurt. Wandelen, fietsen, zingen, schilderen, koffiedrinken, praten over de wijk en eventuele plannen, het is allemaal prima. Het gaat er vooral om dát er iets gebeurt waarbij mensen elkaar zien, ontmoeten en steunen als dat gewenst is.
De gemeente is ruim anderhalf jaar geleden gestart met een proef om wijkregisseurs in te zetten om samenwerking en ontmoeting in buurten te stimuleren.
Hoewel de evaluatie van deze proef niet geheel overtuigend is, zoals het college van B&W zelf heeft aangegeven, wil de adviesraad het voorstel om deze pilot te verlengen van harte ondersteunen.

Hierbij plaatst de adviesraad de volgende kanttekeningen:

  • Buurtopbouwwerk is het werk en de ervaring van ContourdeTwern en Farent. Daarom is een nauwe samenwerking van de gemeente met deze organisaties belangrijk. Wijkregisseurs zullen onafhankelijker zijn als ze werken vanuit de welzijnsorganisaties.
  • Stel met deze organisaties algemene en concrete doelen op voor de komende periode en ondersteun ideeën en initiatieven van buurtbewoners. Deze wensen en initiatieven zullen per buurt verschillen door de samenstelling van de buurt.
  • Maak de inwonersparticipatie een centraal onderdeel van het werk van de wijkregisseurs. Inwoners kennen de buurt en zij weten wat er speelt. Laat beleidsmedewerkers van de gemeente de wijkregisseurs ondersteunen.
  • Overweeg om de capaciteit/formatie ten behoeve van de wijkregisseurs uit te breiden. Zoals uit de evaluatie blijkt, hebben de wijkregisseurs in de afgelopen periode maar een beperkt deel van de gemeente kunnen bestrijken.
  • Stel een jaarplan op met gewenste resultaten en evalueer de uitvoering periodiek aan de hand van dit plan in overleg met de betrokkenen.

Als het de ambitie van gemeente is de om de functie en reikwijdte te versterken, dan is uitbreiding van de formatie daarvoor een voorwaarde. Ondanks dat de wijkregisseurs min of meer in het diepe zijn gegooid zijn ze er desondanks in geslaagd stappen te zetten en resultaten te behalen. Dit verdient een welgemeend compliment.
De ASD is dan ook van mening dat dit experiment moet worden vervolgd en van een professionele aanpak worden voorzien.

Mantelzorg ondersteuning in de gemeente Oisterwijk, hier is nog echt wat verbetering nodig….

Onlangs hebben wij een advies uitgebracht aan het college van B&W over de ondersteuning van mantelzorgers in Oisterwijk. Dit hebben wij gedaan na een overleg  met medewerkers van Contour de Twern. .
In dit overleg   kwam  een aantal zorgpunten naar voren:

  • Veel mantelzorgers en met name de mantelzorgers voor mensen met dementie zijn (te) zwaar belast;
  • Bij Contour de Twern zijn ruim 700 mantelzorgers bekend die ondersteuning krijgen. Een onbekend  aantal mantelzorgers is niet bekend en wordt dus niet bereikt. Het aanbod van ondersteuning is veel mantelzorgers onbekend, of er is schaamte om hier gebruik van te maken of er is een misverstand over de term mantelzorger;
  • Er zijn mantelzorgers van alle leeftijden, zowel ouderen (70+) als jongeren in de schoolleeftijd. Als men begint gaat het meestal wel goed, op den duur gaat deze zorg zwaar wegen. ;
  • Soms is er weinig vertrouwen in aanbod van zorg. Dat is jammer want een luisterend oor neemt al veel druk weg bij de mantelzorger.

Het beleidsplan dat Contour de Twern heeft ontwikkeld om de ondersteuning vorm te geven en te verbeteren heeft belangrijke uitgangspunten. Een daarvan is de gezinsgerichte of individuele ondersteuning door te luisteren en te adviseren. Cliënten zijn tevreden maar het aanbod is veel te beperkt. Zo is er dringend behoefte aan meer logeer- en opvangmogelijkheden, waardoor mantelzorgers een dag of enkele dagen kunnen bijkomen). Ook is het aanbod voor dagbesteding te beperkt.
Om deze tekortkomingen op te lossen adviseert ASD  om:

  • Het aantal uren dat Contour de Twern beschikbaar heeft voor ondersteuning uit te breiden en hiervoor middelen te reserveren;
  • De logeerplekken in aantal uit te breiden;
  • Het aantal plaatsen voor dagbesteding uit te breiden.

Een ander belangrijk punt is buurtontwikkeling of buurtopbouwwerk, waarvoor amper één formatieplaats beschikbaar is. Bij buurtontwikkeling bestaat vraag- en aanbodverlegenheid, terwijl kleine zaken helpen om de dag door te komen. Onze gemeente heeft het herhaaldelijk over “Samenredzaamheid” waarbij voor zowel mantelzorg ondersteuning als hulpbehoevenden erg belangrijk zijn. Vroeger was hulp voor elkaar gewoon, terwijl dit tegenwoordig niet meer zo is. En om weer een zorgzame samenleving terug te krijgen is veel inspanning nodig. Zie hiervoor bijvoorbeeld het project ‘Buurtgenoten” in Moergestel, “Nabuurschap in Hilvarenbeek, het project “Zorgcirkels” en “Van Ik naar Wij”.
ASD adviseert tezamen met Contour de Twern dit jaar nog plannen voor samenredzaamheid te ontwikkelen en gebruik te maken van voorbeelden op dit gebied. Mogelijkheden hierbij zijn:

  • Ondersteun de uitkomsten van bijeenkomsten van “Senioren zelf aan zet” in Oisterwijk, Haaren en Moergestel;
  • Vorm groepen vrijwillige ondersteuners zoals bij onafhankelijke Clientondersteuning en Buurtverbinders;
  • Organiseer een “oppascentrale” voor ouders van jonge kinderen;
  • Start een consultatiebureau voor ouderen om de vraagverlegenheid te verminderen en geef meer bekendheid aan bestaande voorzieningen;
  • Zorg dat alle hulpverleners bekend zijn met het streven naar samenredzaamheid, zowel bij Loket Wegwijs als de ambtenaren van Wmo, wijkverpleging huisartsen/POH’s en maatschappelijk werk;
  • Maak een folder voor onze inwoners waarin alle ondersteuning met naam en telefoonnummer genoemd zijn. Niet iedereen is digitaal wijs.


Tenslotte  wij erop wijzen dat mantelzorgondersteuning, als onderdeel van samenredzaamheid van groot belang is voor kwetsbare mensen. Op dit moment zijn de mogelijkheden hiervoor beperkt. Via een aanvullende ziektekostenverzekering kan men aanspraak maken op mantelzorgondersteuning. De praktijk laat zien dat aan deze vorm van ondersteuning grote behoefte bestaat.


Wil je meer weten over de ASD? Kijk dan op https://asd-oisterwijk.nl

Verantwoording.

De pagina SOCIAAL DOMEIN wordt uitgebracht onder verantwoordelijkheid van de Adviesraad Sociaal Domein Oisterwijk (ASD). De ASD is het officiële adviesorgaan van het College van B&W voor alle beleidsvoornemens en uitvoeringsregelingen die gevolgen hebben voor het sociaal domein van de gemeente.

Organisaties en inwoners die actief zijn in het sociaal domein kunnen informatieve of opiniërende artikelen van maximaal 400 woorden aanbieden.

De redactie van de pagina beslist over plaatsing.

Mailadres: redactie@asd-oisterwijk.nl                                                                                               

Armoede en ongelijkheid in de gemeente Oisterwijk, punten die aandacht vragen……..

In 2024 heeft de gemeente Oisterwijk een onderzoek ingesteld naar de middelen die de gemeente inzet om armoede en sociale ongelijkheid tegen te gaan. Op het rapport hierover werd door de gemeente gereageerd. Voor de aanpak van armoede en ongelijkheid heeft gemeente Oisterwijk onder de vlag van Samenredzaam Oisterwijk in de “Koers Sociaal Domein” vier bouwstenen vastgelegd, die de rode draad vormen van het gemeentelijk beleid:

  • Inclusief;
  • Duidelijk en begrijpelijk;
  • Dichtbij en
  • Integraal.

“De koers Sociaal Domein” loopt over de periode 2019-2030. Op dit moment zijn we op de helft van de looptijd. Met name op het gebied van WMO en Jeugdhulp werd het Strijdplan Sociaal Domein opgesteld. Gevolgd door de Nota bestaanszekerheid en het Beleidsplan Schuldhulpverlening. In de periode 2022-2024 volgde uitwerking in specifieke regelingen. Het Loket Wegwijs fungeert bij de uitwerking als het vooruitgeschoven frontoffice van de gemeente.
Het rapport gaat, onder meer, over hoe lastig het is voor de gemeente en de sociale partners om de gehele doelgroep te bereiken. Dit ondanks inspanning op dit vlak. De gemeente wil laagdrempelig zijn voor inwoners met een hulpvraag. Om verschillende redenen weten bewoners de gemeente niet te bereiken of zijn zij zich om verschillende redenen niet of onvoldoende bewust van hun situatie en een eventueel daarmee gepaard gaande hulpvraag. Laaggeletterdheid, anderstalig zijn, vereenzaming en schroom zijn maar enkele oorzaken hiervan. De gemeente pakt hulpvragen zelf op of verwijst door naar haar partners. Voor zover bekend zijn er binnen de gemeente Oisterwijk weinig tot geen proactieve initiatieven die zijn gericht op inwoners die wellicht hulp behoeven, maar geen hulpvraag stellen. In de bestuurlijke nota waarin het onderzoek van de rekenkamer wordt gerapporteerd staan diverse voorbeelden van gemeenten die hulpvragen niet afwachten. Dergelijke initiatieven zijn hier niet bekend. Enkele voorbeelden van gemeenten zijn bijvoorbeeld Diemen met een brede intake bij schuldhulpverlening. Hoorn heeft een integrale aanpak voor Wmo, jeugd én armoede en Venray zet ervaringsdeskundigheid in bij vroeg signalering. Tijdens het onderzoek van de rekenkamer blijken er meerdere factoren te zijn die de flexibiliteit voor het doen van aanpassingen voor de gemeente beperken. Het regionaal geregeld zijn van een aantal thema’s op gebied van armoede wordt als voorbeeld genoemd. Er zijn geen op het beslechten van deze beperkende factoren gerichte initiatieven binnen de gemeente Oisterwijk bekend. Uit de Nota Bestaanszekerheid (2020) blijkt dat zowel inwoners als maatschappelijke partners aangeven dat er veel verborgen armoede is in Oisterwijk.

Tijdens hetzelfde onderzoek merkte de gemeente op dat er geen beleid ligt dat is toegespitst op het tegengaan van ongelijkheid. Er wordt in de eerdergenoemde beleidskaders ook niet expliciet verwezen naar het verkleinen van ongelijkheid. Dit terwijl de eerste bouwsteen van de Koers Sociaal Domein “inclusief” is. Er wordt benoemd dat een inclusieve samenleving zo ingericht moet worden dat iedereen mee kan doen op het eigen niveau. Daarbij zijn ambities geformuleerd om, onder meer, mee te bewegen met de behoeften van kwetsbaren. De gemeente Oisterwijk scoort hoog waar het gaat om gemiddeld vermogen, opleidingsniveau, inkomen en dergelijke. Echter een kleine rondgang door de gemeente leert al snel dat de verdeling van het vermogen niet bepaald gemiddeld is, maar dat er aanmerkelijke contrasten zijn. Deze ongelijkheid maakt wellicht dat het beleven van armoede in een gemeente als Oisterwijk dieper is dan in veel andere gemeenten. Wij zijn van mening dat de gemeente bij het armoede- en ongelijkheidsbeleid een proactieve rol heeft en de ASD wil zich inspannen om de gemeente hierbij z’n rol in te laten vullen.
De Adviesraad Sociaal Domein werkt momenteel aan een advies gericht op de aanpak van armoede en ongelijkheid.

Wil je meer weten over de ASD? Kijk dan op https://asd-oisterwijk.nl

Preventie- en Handhavingsplan Alcohol gemeente Oisterwijk, we zijn op de goede weg……

Onlangs hebben wij een advies uitgebracht over het plan van de gemeente “Preventie- en handhavingsplan Alcohol Gemeente Oisterwijk 2025 -2028”.
Het opstellen van zo’n plan is een verplichting op grond van de Alcoholwet. Ook is het sinds 2013 de taak van de gemeente deze wet te handhaven. Aan dit verplichtend karakter voegt de gemeente een flinke dosis ambitie toe. En dat blijkt nodig. In het plan wordt uitvoerig uitgelegd wat de schadelijke effecten van alcoholgebruik zijn en dat de gemeente Oisterwijk het in dit opzicht slechter doet dan de regio Midden-Brabant en Nederland als geheel. Zo is het alcoholgebruik onder scholieren en jongvolwassenen hoger dan gemiddeld in het land.

Om verbetering aan te brengen in deze zorgelijke situatie kiest de gemeente een combinatie van preventie van alcoholgebruik en handhaving van de hierop gerichte wetgeving. In de aanpak staat het beperken van de beschikbaarheid van alcohol centraal. De doelstellingen, streefcijfers en tijdlijnen zijn ontleend aan het Nationaal Preventieakkoord, de Regionale nota publieke gezondheid Midden-Brabant en de NIX18 norm. Streven is om via een aantal tussenstappen uiteindelijk – ergens na 2040 – te komen tot 0% alcoholgebruik onder de 18 jaar. Om dit te realiseren moet de naleving van wetgeving al eerder op orde zijn, wat bijvoorbeeld resulteert in geen verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar in 2030.
Het alcoholgebruik wordt beïnvloed door veel verschillende factoren: ouders, leeftijdgenoten, scholen, sportclubs, sportkantines, winkels, horecagelegenheden, evenementen, zorgverleners, reclame, prijzen, pakkans en hoogte van boetes etc. De bijbehorende maatregelen zijn al even gevarieerd: voorlichting en educatie, jongerenwerk, vroeg signalering, niet schenken of verkopen onder 18, beperking van schenktijden en “happy hours”. Ook zijn er beperking van alcoholverkoop in overlastgebieden, niet doorschenken bij dronkenschap etc.  Er worden op regelmatige basis controles gehouden in de diverse gelegenheden waar alcohol verkrijgbaar is. En er zijn sancties bij overtredingen!
Dit ambitieuze plan van de gemeente verdient onze waardering. Voor de uitvoering van zo’n ingrijpend project moeten wel de doelen en de maatregelen goed geconcretiseerd en beargumenteerd worden, moet een heldere projectorganisatie worden opgezet en moet worden aangegeven wat dit aan menskracht en geld kost. Het is dan ook hierop dat onze adviezen zich richten:

  • Richt een professionele projectorganisatie in en stel een begroting op van de vereiste mensen en middelen. Concretiseer doelstellingen verder, bijvoorbeeld op basis van een nadere analyse van de doelgroepen en situaties, als ook van de effectiviteit en het bereik van interventies.
  • Maak beter onderscheid tussen eind- en tussenresultaten en orden ze in een “routekaart” zodat hun samenhang duidelijker wordt. Dit helpt bij de timing van acties en bij de verzameling van de gegevens over de voortgang en resultaten.
  • Maak beter gebruik van de uitgebreide wetenschappelijke kennis op dit gebied.
  • Monitor of sprake is van verschuiving naar de illegaliteit en neem hier maatregelen tegen,
  • Richt je niet alleen op “beperken en voorkomen”, maar creëer daarnaast positief geformuleerde gedragsalternatieven.
  • Verfijn het voorliggend plan tot een gedetailleerd jaarplan. Evalueer ieder jaar de voortgang en stel op basis daarvan de volgende jaarplannen op.
  • Zorg voor de zichtbaarheid van het project, bij de gemeenteraad, burgers (inclusief de jongeren) en relevante organisaties.

Wij hopen met onze aanvullingen een positieve bijdrage te hebben geleverd bij de totstandkoming van dit programma en zien uit naar het resultaat.